Responsiv webbdesign innebär att innehållet på hemsidan anpassar sig utefter skärmstorleken. På större stationära datorer finns mer utrymme att nyttja brädden än vad som finns på en läsplatta och mobiltelefon som är mycket smalare. Därför planerar vi hemsidans design till att se olika ut beroende på vad för enhet besökaren använder.
Responsiv design är mer användarvänlig och ger en mycket bättre upplevelse. Besökare slipper tex scrolla i sidled och behöver inte zooma in/ut för att läsa innehållet på webbplatsen i en mobiltelefon.
Att inte ha responsiv design kan direkt vara skadligt då ni till en mycket större grad kommer tappa besökare eftersom de inte orkar lägga tid på en svårnavigerad och bökig hemsida.
Känslor utgör den första primitiva reaktionen vid ett beslut, ofta dessutom omedvetet. Det gäller därför att göra ett starkt första intryck och att skapa en design som övertygar och engagerar, utan att överraska och väcka funderingar. En fin balans mellan att hålla det enkelt utan att gå miste om nyfikenheten.
En av nycklarna till konverteringsoptimering (CRO) är alltså en övertygande snygg design som leder besökaren dit du vill ha dem.
Alla designkomponenter så som bilder, illustrationer, färgscheman, tonalitet, navigation, text, knappar och andra call-to-actions är strategiskt placerat på hemsidan och spelar en viktig roll för helheten.